Går det att reklamera drycker på Systembolaget?

Givetvis kan du reklamera defekta drycker på Systembolaget!

Om du köpt din vara i butik, hos våra ombud eller fått en hemleverans spelar ingen roll. Däremot gäller lite olika regler var du kan reklamera varan.

Oavsett var du köpt varan kan du alltid reklamera i en Systembolagsbutik. Kvitto är inte nödvändigt, men har du det kvar är det bra.

Du kan reklamera hos ombud om du köpt varan hos det ombudet. Ombud tar alltså inte reklamationer från andra inköpsställen än det egna.

Har du fått en hemleverans reklamerar du varan i närmaste butik.

Vid reklamation görs alltid ett återköp och återbetalningen sker alltid på det sätt som köpet genomfördes på. Betalade du kontant i butik så får du kontanter tillbaka, handlade du via kort så måste samma kort användas vid återbetalningen.
Då står det dig fritt att köpa samma vara igen eller en annan, alternativt att behålla pengarna.

Ta med produkten du är missnöjd med till butiken, minst en tredjedel av innehållet måste finnas kvar.

Vi tillämpar tre års reklamationsrätt på defekta varor om det kan anses att felet funnits från början.

Om en flaska gått sönder, exempelvis i en hemleverans kontakta oss alltid. Reglerna runt kross är en aning snåriga, så kontakta oss om du har frågor.

Tveka aldrig att kontakta oss.
Du når oss via chatten på hemsidan, via telefon på 0771-838300 eller mejl till kundtjanst@systembolaget.se.

Vänliga hälsningar
Systembolagets kundtjänst
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.