Ersättning vid tappad/trasig flaska?
Hej!
Jag köpte en flaska vin hos er igår, när jag hade kommit hem så råkade jag tappa flaskan i golvet och den gick sönder.😔
Jag har hört något om att man kan få en ny flaska om man har med sig flaskhalsen där man ser att den är oöppnad, stämmer det eller kan man få ersättning på något annat sätt?
Jag köpte en flaska vin hos er igår, när jag hade kommit hem så råkade jag tappa flaskan i golvet och den gick sönder.😔
Jag har hört något om att man kan få en ny flaska om man har med sig flaskhalsen där man ser att den är oöppnad, stämmer det eller kan man få ersättning på något annat sätt?
Följ inlägget
1
följare
Åh det var tråkigt att höra att olyckan var framme, jag hoppas att ingen möbel eller du själv tog skada av spillet eller det krossade glaset!
Vi har ingen möjlighet att ersätta denna flaska eftersom felet inte var orsakat av felaktigt emballage.
Hade det exempelvis skett precis utanför butiken och om det hade varit en av våra påsar som hade brustit så hade man kunnat ta upp detta med mina kollegor på plats, detta gäller dock endast så länge man använder Systembolagets egna påsar samt att dessa används korrekt.
Om man fyller påsen med mer än vad den är byggd för, använder sin egen påse eller om man tappar flaskan på grund av oaktsamhet så ersätter vi inte varan. (Detta oavsett om det sker exempelvis utanför butiken, vid bilen eller hemma)
Det finns något som vi kallar Sakskada men det involverar endast tillfällen då produkten i sig har varit bristfällig (som läckande tappkran på en box eller en burk som har jäst), det gäller alltså inte om man råkar tappa drycken.
Via denna länken så kan man hitta mer information om vår hantering av ärenden gällande bristfällig produkt:
Anmäl skada och sök kompensation | Systembolaget
Tack för din fråga och jag hoppas att du klarar dig undan liknande tråkigheter i framtiden Lotta!
Vänliga hälsningar,